Agroturystyka - sposób na biznes
Coraz więcej osób pragnie uciec od zgiełku miasta i często wybiera jako miejsce swego odpoczynku gospodarstwo agroturystyczne. Nie bez powodu jest to ostatnimi czasy, jedna z popularniejszych form relaksu. Świeże powietrze, cisza, zwierzęta, szum rzeki. To wszystko sprawia, że można zapomnieć o całym świecie i cieszyć się naturą.
Czym jest agroturystyka?
Najprościej rzecz ujmując, agroturystyka jest tańszą formą turystyki. Jest to alternatywa dla osób lubiących spędzać czas na łonie natury, podziwiać wiejskie krajobrazy oraz rustykalne budownictwo. W przepisach prawnych brakuje jednak jednoznacznej definicji tej działalności. W ustawie o działalności gospodarczej (Dz.U. z 2004r., nr 173, poz. 1808), określone zostało, że jej przepisy nie mają zastosowania co do działalności rolniczej; w tym wynajmowania przez rolników pokoi, sprzedaży posiłków domowych i świadczenia w gospodarstwach rolnych innych usług związanych z pobytem turystów.
Czy warto otworzyć gospodarstwo agroturystyczne?
Rolnicy, którzy zdecydowali się na prowadzenie gospodarstwa agroturystycznego, otrzymali zwolnienie podatkowe oraz preferencyjne formy opodatkowania. Jednak, aby móc posiadać takie ulgi, osoby ze statusem rolnika, muszą prowadzić działalność we własnym gospodarstwie. Ci, którzy spełniają powyższy warunek i decydują się na ten typ działalności gospodarczej, mogą zapracować na atrakcyjne wynagrodzenie. Nie tylko rolnik ma prawo do założenia ośrodka agroturystycznego. Takie gospodarstwo może prowadzić również osoba pracująca, która trudni się inną branżą. Aby agroturystyka była w pełni opłacalna, właściciel powinien zadbać o atrakcyjność oraz różnego rodzaju udogodnienia dla turystów. Najważniejsze to mieć pomysł. Ważne, by wnętrza pokoi były czyste i przytulne, a okolica posiadała walory krajobrazowe (jezioro, trasy rowerowe, lasy). Często zdarza się tak, że odwiedzający sami organizują sobie czas wolny, a rolą gospodarza jest jedynie zapewnienie noclegów i posiłków. Atrakcją dla turystów z pewnością mogą okazać się usługi SPA, trasy dla wycieczek off-roadowych, możliwość organizacji przyjęć. Są to większe inwestycje, które pozwalają na wyróżnienie się na tle konkurencji.
Analizując opłacalność agroturystyki, warto pamiętać, że wprowadzenie do oferty dodatkowych usług lub poszerzenie terytorium ośrodka, może wiązać się z utratą ulg podatkowych.