Co to jest dropshipping?
Dropshipping jest popularną, ale też w pewnym stopniu niebezpieczną metodą sprzedaży w Internecie. Warto jej się bliżej przyjrzeć. Jej inna nazwa to Drop Shipment.
Dropshipping - o co w nim chodzi?
Jest to coraz częściej stosowany model logistyczny sprzedaży internetowej. Pozwala na przeniesienie obowiązków, związanych z wysyłką towarów, na dostawcę. W tym modelu sklep online skoncentrowany jest na zbieraniu zamówień i kierowaniu ich do dostawcy, który zajmuje się wysyłką do klienta.
W skrócie, decydując się na dropshipping, łączymy swój sklep z magazynem konkretnej hurtowni. Klient kupuje u nas, zamawiamy taniej w hurtowni i na koniec hurtownia wysyła konkretne zamówienie bezpośrednio do danego klienta. Zazwyczaj nie widzimy nawet produktu. Co prawda zarabiamy niewielką marżę, ale też nie ponosimy prawie żadnych kosztów. Wystarczy, że założymy i skonfigurujemy sklep na odpowiedniej platformie. Jedyny koszt, jaki będzie ponosić, jest związany z marketingiem.
Korzyści dropshippingu
Dropshipping ma wiele zalet. Najważniejszą korzyścią jest niski koszt wejścia w biznes. Nie musimy przecież kupować żadnych towarów, aby rozpocząć działalność. Ponadto nie musimy mieć magazynu. Dostawcy proponują też często atrakcyjne promocje. Wtedy nasza marża rośnie.
Bardzo ważną zaletą jest także zwykle tańsza i wysyłka zamówień. Duże hurtownie zajmujące się dropshippingiem najczęściej mają podpisane umowy z firmami kurierskimi. Zwykle kurier przyjeżdża codziennie do hurtowni i odbiera wiele przesyłek.
Pamiętajmy też o tym, że nasza marża może co jakiś czas rosnąć. Wiele renomowanych hurtowni oferuje atrakcyjny program partnerski. Opiera się na prostej zasadzie. Im większy generujemy obrót, tym taniej kupujemy towary.
Wady dropshippingu
Ta forma sprzedaży internetowej jest niezwykle popularna. W konsekwencji oferowane przez nas produkty są praktycznie wszędzie-zarówno na znanych portalach aukcyjnych, takich jak Allegro, jak i wielu innych sklepów online.
Drugą wadą, którą musimy uwzględnić, jest ostra walka o cenę. Dla klienta nie ma w zasadzie znaczenia, gdzie kupi takie same produkty. W takiej sytuacji każda złotówka może mieć ogromne znaczenie. Dlatego wcale możemy nie zarobić tyle, ile początkowo zakładaliśmy.
Dodatkowo tracimy kontrolę nad wysyłką. Nie mamy wpływu nad metodą pakowania i czasem realizacji zamówienia. Problematyczne stają się zwroty. Większość popularnych hurtowni dropshippingowych nie ma jednoznacznie uregulowanej metody zwrotów. Dlatego towary mogą wrócić do nas i będziemy musieli oddać gotówkę klientom.
Czasami się zdarza, że hurtownie nie przyjmują zwrotu towarów lub zwracają pieniądze po 60 dniach. Możemy mieć problem z pozycjonowaniem sklepu. Google jest wyszukiwarką tekstową, która docenia unikalne produkty. Dlatego nasz sklep nie znajdzie się wysoko w rankingach wyszukiwania, jeśli oferujemy identyczne produkty co konkurenci. Możemy mieć problemy z synchronizacją z hurtownią i aktualizacją sklepu.