Czym różni się księga znaku od księgi identyfikacji wizualnej?
Wbrew pozorom księga znaku i księga identyfikacji wizualnej to nie dwie nazwy tego samego dokumentu. Obie księgi różnią się bowiem od siebie zarówno tematyką, jak i zawartością. Tym, co je łączy jest z kolei cel, jakim jest określanie graficzne charakteru konkretnej marki. Czym jest i co zawiera księga znaku, a czym charakteryzuje się księga identyfikacji wizualnej – odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej!
Księga identyfikacji wizualnej – czym jest i co zawiera?
Księga identyfikacji wizualnej jest nazywana także księgą tożsamości lub w języku angielskim Corporate Identity Guide. Jest to swoisty zbiór zaleceń, który pozwala prawidłowo wykorzystywać wszystkie elementy wchodzące w skład identyfikacji wizualnej marki. Elementy te to nic innego, jak poszczególne symbole składające się na wizerunek marki oraz jej postrzeganie przez odbiorców. Zalecenia zawarte w księdze identyfikacji wizualnej stanowią swoisty drogowskaz dla firmy służący do zachowania przez nią spójnego i z góry ustalonego wizerunku.
Księga identyfikacji wizualnej zawiera przedstawienie, opis oraz charakterystykę takich elementów, jak m. in. logo firmy, typografia, kolorystyka, wystrój firmowych wnętrz, wzory materiałów biurowych oraz styl reklam. W zależności od jej rozbudowania, w dokumencie znaleźć się mogą także takie dodatkowe informacje, jak np. szablony informacji dla prasy, wzory e-maili firmowych, prezentacji dla klientów oraz wskazówki odnośnie ubioru pracowników poszczególnych działów.
Ze względu na specyfikę księgi identyfikacji wizualnej, korzystają z niej głównie duże firmy posiadające wiele filii lub oddziałów. Jej opracowanie i przygotowanie będzie także korzystnym wyborem dla przedsiębiorstw, które na co dzień skupiają się na bezpośrednim kontakcie z klientami i partnerami biznesowymi oraz prowadzą intensywną korespondencję firmową. Księga identyfikacji wizualnej nie jest natomiast niezbędna dla mniejszych firm, które nie będą w pełni wykorzystywały potencjału płynącego z jej posiadania.
Księga znaku i jej rola w funkcjonowaniu firm
Księga znaku to najprościej rzecz ujmując instrukcja obsługi firmowego logo. Najczęściej jest przygotowywana przez tę samą firmę, która zajmuje się projektowaniem logotypu dla firmy. Aby logo było prawidłowo użytkowane, nie wystarczy bowiem sam jego projekt – konieczny jest także szczegółowy opis oraz charakterystyka korzystania ze znaku graficznego w różnych sytuacjach. Prawidłowo przygotowana księga znaku daje gwarancję, że logo będzie użytkowane przez klienta w prawidłowy sposób, co pozytywnie wpłynie na spójność jego wizerunku.
Dzięki księdze znaku możliwe jest uniknięcie wszelkich błędów związanych z reprodukcją logo. Zawarte w niej takie informacje, jak m. in. konstrukcja logo, zasięg pola ochronnego, różne warianty znaku graficznego (monokolor, gradient, płaski kolor itd.), kolorystyka oraz wzory jego wykorzystywania na różnych nośnikach znacząco ułatwiają wykorzystywanie logotypu w codziennej pracy. Profesjonalna księga znaku może być wykonana w wersji podstawowej, która dobrze sprawdzi się w przypadku małych firm lub rozszerzonej odpowiedniej dla większych przedsiębiorstw korzystających z logo na różnych nośnikach.