Co nieco na temat rodzinnych przedsiębiorstw
Błędne jest twierdzenie, które mówi o tym, że większe przedsiębiorstwa mogą więcej. Zdaniem prezesa Mokate, pana Adama Mokrysza rodzinne firmy stanowią większą wartość na rynku, ponieważ częściej korzysta się z usług takich właśnie firm.
Wyzwania rodzinnych firm
Każde przedsiębiorstwo stoi przed różnymi wyzwaniami. Podobnie jest z rodzinnymi firmami. Muszą zmierzyć się po pierwsze z sukcesją, czyli przejęciem prowadzenia rodzinnego przedsiębiorstwa przez kolejnych, młodszych członków rodziny. Badania pokazują, że zaledwie 10% sukcesorów decyduje się na przejęcie kierowania rodzinnym interesem. Każdy właściciel firmy powinien odpowiednio przygotować podłoże do wprowadzenia sukcesji. Chodzi o to, by jak najwcześniej włączać członków rodziny w sprawy biznesowe, np. rozpocząć od nadawania prostych zadań firmowych, aż po te bardziej wymagające, w zależności od stopnia znajomości firmy i jej specyfiki. Wówczas tworzy się więź z potencjalnym sukcesorem. Do takich działań zachęca prezes grupy Mokate, Adam Mokrysz.
Terminy rozprawiane podczas I Kongresu Firm Rodzinnych
W trakcie trwania Kongresu Firm Rodzinnych Adam Mokrysz wspomniał, że menagerów zatrudnia się długo, a zwalnia się dosyć błyskawicznie. Tematyka poruszała problematykę zatrudniania zewnętrznych menagerów w rodzinnych biznesach. Prezes grupy Mokate wyjaśnił, że chcąc mieć przy sobie najlepszych fachowców, firma rodzinna winna wykazać się z określoną dojrzałością organizacyjną. Wszystko po to, by dążyć do coraz to większego rozwoju. Mimo tego, że działalność rodzinnych firm jest bardzo różnorodna to wszystkie powinny wzorować się na jak najlepszych przykładach, pojawiających się na rynku. Dzięki tej wiedzy będą mogli właściwie się rozwijać i tworzyć dla własnej firmy perspektywę. Zatrudniając osobę z zewnątrz chcemy sprawić, by dzięki niej firma funkcjonowała na jak najwyższym poziomie. Jednak należy pamiętać, żeby te osoby nie kopiowały swojej działalności korporacyjnej, a stanowiły dodatkową, ważną wartość dla rodzinnego przedsiębiorstwa.