Jak budować identyfikację wizualną firmy?
Nie ulega wątpliwości, że większość ludzi to wzrokowcy. Firmy świadomie wykorzystują tę cechę, by kreować wizerunek, który zapadnie w pamięć i będzie pozytywnie kojarzony wyłącznie z określonymi produktami lub usługami. W tym celu warto postawić na elementy wizualne, które umocnią świadomość konsumencką w morzu biznesowych rywali. Jak stworzyć wizerunek, który przyciągnie uwagę odbiorcy?
Firmowe symbole graficzne
Od dawna wiadomo, że odbiorca najlepiej skojarzy produkt z marką poprzez zestaw symboli graficznych. I choć pojęcie identyfikacja wizualna jest stosunkowo nowe w świecie marketingu, ogólna idea z nim związana istnieje od wieków i dotyczy nie tylko grafiki, ale także miejsc. Przykładem mogą być pola barwnych tulipanów czy wiatraki, które błyskawicznie kojarzą się z Holandią.
Firma, która chce wyróżnić się na tle konkurencji i nadać swojej marce osobowość, również powinna wykorzystać pewne elementy w swojej strategii. Wspólnie tworzą przekaz, którego zadaniem jest wywołanie pozytywnych skojarzeń.
Elementy identyfikacji wizualnej
Każda firma ma własny kontekst biznesowy i określoną strategię marketingową. Identyfikacja wizualna powinna być dopasowana do charakteru marki, by podkreślić jej wszechstronność, a także jakość produktów oraz usług. Najważniejsze elementy to:
- logo,
- kolorystyka i typografia,
- materiały marketingowe,
- opakowania produktów,
- gadżety firmowe,
- uniform roboczy.
Złożenie powyższych w spójną całość jest czasochłonnym procesem, ale efekty z pewnością przełożą się na emocje i pozytywne odczucia względem marki. Dlatego tak ważne jest skorzystanie z usług specjalistów, którzy mając szeroką wiedzę i doświadczenie, są w stanie opracować wizerunek, który wyróżni firmę na tle innych. Tego typu partner biznesowy umiejętnie operuje alfabetem wizualnym, by na kreatywnej ścieżce stworzyć spójny przekaz danej marki.
Wizerunek, który buduje siłę
Identyfikacja wizualna pozwoli rozpoznać i wyróżnić firmę spośród konkurencji. Stworzenie wizerunku daje nie tylko ogromną biznesową przewagę, ale i przynosi mnóstwo innych korzyści:
- pozytywne pierwsze wrażenie – klientom wystarczy zaledwie kilka sekund, by wyrobić sobie opinię na temat danego produktu lub usługi. Spójny przekaz graficzny wywołuje pozytywne wrażenie i wzmacnia konsumenckie przekonanie co do słuszności zakupu,
- profesjonalizm – rzetelnie opracowana identyfikacja wizualna tworzy tzw. efekt aureoli. Wystarczy jedna dobrze uwypuklona cecha, by dobrze wpłynąć na całościowe pozytywne postrzeganie marki przez klienta,
- wyższa marża – dobra pozycja względem konkurencji to także większa swoboda w ustalaniu cen produktów. Silny wizerunek wizualny jest w stanie mocno podbić marżę produktów lub usług.
Key visual – spajanie całości jednym motywem
Kreowanie graficznego wizerunku marki warto rozpocząć od wdrożenia tzw. key visual, czyli elementu lub głównego motywu, który będzie się przewijać przez wszystkie materiały marki. Można go wyrazić poprzez krój czcionki, kolor, symbol, hasło lub animację, które będą stałym i najbardziej rozpoznawalnym elementem w komunikacji wizualnej.